Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βήμα ταχύ για την ενίσχυση της αγοράς κι άλλων Ι.Χ.




Τον παραπλανητικό τίτλο "Δέσμη νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την οδική κυκλοφορία" έδωσε η κυβέρνηση στα μέτρα ενίσχυσης της αγοράς νέων εισαγόμενων οχημάτων, προσηλωμένη στη λατρεία της Ι.Χ. αυτοκίνησης και των συμφερόντων που τη στηρίζουν, καθώς προηγήθηκε η μείωση των τελών ταξινόμησης ευνοώντας την αγορά Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού, ενώ από την 1η Αυγούστου ετοιμάζεται να σφαγιάσει τον παραπεταμένο σιδηρόδρομο έναντι της "κοσμογονίας" κατασκευής νέων οδικών αξόνων, με δραματικές περικοπές δρομολογίων. Διόλου τυχαίο δεν είναι ότι την Τετάρτη, ημέρα των ανακοινώσεων, ο πρώτος και μοναδικός πανηγυρισμός εκδηλώθηκε από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσωπειών Αυτοκινήτων, ο οποίος χαιρέτισε "τα απόλυτα ορθά και αναγκαία μέτρα για την ανανέωση του στόλου".

Ο πράσινος μανδύας με τον οποίο ενέδυσε την τσουχτερή αύξηση των τελών κυκλοφορίας, με κριτήρια υπολογισμού τους την παλαιότητα και τον κυβισμό των οχημάτων και το πρόγραμμα απόσυρσης - ανανέωσης με άγνωστη την ημερομηνία περαίωσής του -αλλού αναφέρεται το 2012, αλλού το 2015-, "υπονομεύτηκε" από τον ίδιο. Τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε μιλούν για αύξηση των πωλήσεων κατα περίπου 35% για το 2009, έναντι 50.000 που αναμένεται να αποσυρθούν. (Ο αριθμός των επιβατικών αυτοκινήτων το 2007 ήταν 4.527 εκατ., των ελαφρών φορτηγών 750.000 και των μεσαίων και βαρέων φορτηγών 239.000).

Για το 2010, το ΥΠΕΧΩΔΕ δίνει αποσύρσεις Ι.Χ. 250.000 και συνολικές πωλήσεις 320.000 (λογαριάζονται λόγω της απόσυρσης, αλλά και από πωλήσεις που έτσι κι αλλιώς θα γίνονταν), το 2011, 230.000 αποσύρσεις, 310.000 πωλήσεις και το 2012, 200.000 αποσύρσεις έναντι 300.000 πωλήσεων.

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του ΥΠΕΧΩΔΕ, από μέσα Αυγούστου, μόλις εκδοθούν οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις, θα ξεκινήσει η απόσυρση με τη θέσπιση των κινήτρων για τα παλαιά Ι.Χ., τα οποία ξεκινούν από 500 ευρώ για λιγότερα από 900 κ.ε., κλιμακώνονται και φτάνουν μέχρι 2.200 ευρώ για πάνω από 2.400 κ.ε. Το ποσό για την αγορά νέου οχήματος, υπό την προϋπόθεση ότι συνοδεύεται με απόσυρση, ανεξαρτήτως κυβισμού, είναι σταθερό: 1.000 ευρώ. Το μέτρο αφορά και όλες τις κατηγορίες των φορτηγών. Τα τέλη κυκλοφορίας, από φέτος, θα υπολογίζονται βάσει του κυβισμού, σε συνδυασμό με την παλαιότητα, η οποία για την περίσταση βαφτίστηκε "περιβαλλοντική επιβάρυνση" ανά κατηγορία.

Θεσπίζονται 4 κατηγορίες. Με τη "βαθμονόμηση" του ΥΠΕΧΩΔΕ: Η Α για οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές, τα οποία κυκλοφόρησαν από τις αρχές του 2005, η Β με μέτριες εκπομπές για οχήματα με ημερομηνία κυκλοφορίας από 1.1.2000, Γ με υψηλές εκπομπές, τα οποία κυκλοφόρησαν από 1.1.1996, και Δ με πολύ υψηλές εκπομπές, προ του τέλους του 1995. Έτσι, στην Α κατηγορία τα τέλη κυμαίνονται από 0 έως 562 ευρώ, ανάλογα τον κυβισμό, στη Β αυξάνονται κατά 50 ευρώ, στη Γ' κατά 100 ευρώ και στην τελευταία, κατά 150 ευρώ.

Ανέκδοτο αποτελεί βεβαίως ο χαρακτηρισμός του σημερινού δακτυλίου (από τη δεκαετία του '80) ως "πράσινου", γιατί από τον Σεπτέμβριο του 2011 θα επιτραπεί η είσοδος κάποιων Ι.Χ. νέας τεχνολογίας, άγνωστο παραμένει αν θα χωράνε, και θα απαγορευτεί η είσοδος σε αυτά της κατηγορίας Δ. Οι αστειότητες για μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης μέχρι το 2015 κατά 50%-60% στο σύνολο των ρύπων που συνθέτουν το πνιγηρό νέφος της Αθήνας, προφανώς είναι αποτέλεσμα... κοπτοραπτικής σε μια πόλη που δεν ελέγχεται καν η εφαρμογή του δακτυλίου, το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων τις πρωινές ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, οι έλεγχοι που πραγματοποιεί το ΥΠΕΧΩΔΕ στα οχήματα για εκπομπές καυσαερίων είναι ελάχιστοι, περί τους 10.000 ετησίως, ο θεσμός της κάρτας ελέγχου υπολειτουργεί.

Αυτά για τα ελάχιστα και τα αυτονόητα. Όσο για τη μείωση της χρήση του Ι.Χ., την ενίσχυση και ευνόηση της δημόσιας συγκοινωνίας, τον σχεδιασμό και έλεγχο των χρήσεων γης, τη διατήρηση και αύξηση των ελεύθερων χώρων, που αποτελούν το "φάρμακο" για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προστασία της δημόσιας υγείας, αποτελούν άγνωστες λέξεις για την κυβέρνηση και την ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μια κρυμμένη υπόγεια απειλή

Η ρύπανση του εδάφους αποτελεί ανησυχητική απειλή για τη γεωργική παραγωγικότητα, την ασφάλεια των τροφίμων και την ανθρώπινη υγεία. Ωστόσο, πολύ λίγα είναι γνωστά για την κλίμακα και τη σοβαρότητα αυτής της απειλής, προειδοποιεί νέα έκθεση του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO).  Η εκβιομηχάνιση, οι πόλεμοι, οι εξορύξεις και η εντατικοποίηση της γεωργίας έχουν αφήσει όλα μια κληρονομιά ρύπανσης του εδάφους σε όλο τον πλανήτη, ενώ με την ανάπτυξη των πόλεων το έδαφος αντιμετωπίζεται ως νεροχύτης για όλο και μεγαλύτερες ποσότητες αστικών αποβλήτων, αναφέρει η έκθεση με τίτλο «Ρύπανση του εδάφουςμια κρυμμένη πραγματικότητα».  Η ρύπανση του εδάφους επηρεάζει τα τρόφιμα που τρώμε, το νερό που πίνουμε, τον αέρα που αναπνέουμε και την υγεία των οικοσυστημάτων μας και η δυναμική των εδαφών για την αντιμετώπιση της ρύπανσης είναι περιορισμένη. Εντούτοις, παρόλο που η εντατικοποίηση της γεωργίας, η βιομηχανική παραγωγή και η αστικοποίηση συνεχίζονται με ταχείς ρυθμούς…

Ακραία φαινόμενα, άναρχη δόμηση, ανύπαρκτη πρόληψη

Για κάθε πυρκαγιά και κάθε πλημμύρα, “απλώς” καταστροφική ή πολύ περισσότερο φονική, υπάρχουν και ευθύνες. Ευθύνες για τη μη πρόληψη, στο μέτρο του δυνατού, και ευθύνες για τις όποιες καθυστερήσεις και τα όποια λάθη στην αντιμετώπιση. Ευθύνες διαχρονικές και σημερινές, σε όλα τα επίπεδα
Ρεπορτάζ: Κάκη Μπαλή Έξι μέρες μετά την ανείπωτη τραγωδία στην ανατολική Αττική, με την εκατόμβη των θυμάτων και με ανθρώπους να αγνοούνται ακόμη, έξι μέρες μετά τις -ευτυχώς μη φονικές- πυρκαγιές στην Κινέτα και την Κρήτη, τρεις μέρες μετά τις απίστευτες πλημμύρες από ένα μπουρίνι στα βόρεια προάστια της Αθήνας, είναι εξαιρετικά δύσκολο να προχωρήσει κανείς σε έναν ψύχραιμο απολογισμό για το πώς έγιναν όλα αυτά και τι πρέπει να γίνει για να μην επαναληφθούν. Σίγουρα η απάντηση στα αγωνιώδη ερωτήματα δεν μπορεί να είναι ότι... φταίει το κακό το ριζικό μας. Βεβαίως, υπάρχουν και ακραία φαινόμενα, που οφείλονται είτε στην αλλαγή των χρήσεων γης είτε στην κλιματική αλλαγή. Αλλά σίγουρα για κάθε πυρκαγιά …

Μπορούν να υπάρξουν δασικές πόλεις;

Του Νίκου Μπελαβίλα* Σε μία καταστροφή σαν την προχθεσινή, αν επιτρέπεται να είναι κανείς ψύχραιμος, να αντέχει, να αναλύσει νηφάλια, οφείλει να ψάξει ξανά για τις αιτίες. Ταυτόχρονα να σκεφτεί την επομένη μέρα. Τι συνέβαινε στα δασοσκεπή και παράκτια προάστια πριν από τη μεγάλη πυρκαγιά, τι θα ακολουθήσει; Ας συμφωνήσουμε πρώτα στη λέξη "προάστια". Η Ραφήνα, το Μάτι, το Ζούμπερι, η Νέα Μάκρη, ο Μαραθώνας, οι Άγιοι Θεόδωροι, η Κινέτα δεν είναι μικροί παραθεριστικοί οικισμοί, χωριουδάκια με λίγα σπίτια και ανθρώπους μέσα στη φύση, δίπλα στη θάλασσα, όπως ήσαν πριν από το 1960. Δεν μιλάμε για χωριά διακοσίων - τριακόσιων κατοίκων, μέσα ή δίπλα στο δάσος, όπου χτυπάει η καμπάνα του συναγερμού, δίνεται εντολή στους κατοίκους να μείνουν στην κεντρική πλατεία για να σωθούν ή να εκκενώσουν. Μιλάμε για μεγάλες πόλεις. 20.000 κάτοικοι στη Ραφήνα και στο Πικέρμι χωρίς τους παραθεριστές, 16.000 στη Νέα Μάκρη, 12.000 στον Μαραθώνα. Ο καλοκαιρινός πληθυσμός υπερβαίνει κατά πολύ τους 100.…