Τρίτη 28 Ιουλίου 2009

Βήμα ταχύ για την ενίσχυση της αγοράς κι άλλων Ι.Χ.




Τον παραπλανητικό τίτλο "Δέσμη νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την οδική κυκλοφορία" έδωσε η κυβέρνηση στα μέτρα ενίσχυσης της αγοράς νέων εισαγόμενων οχημάτων, προσηλωμένη στη λατρεία της Ι.Χ. αυτοκίνησης και των συμφερόντων που τη στηρίζουν, καθώς προηγήθηκε η μείωση των τελών ταξινόμησης ευνοώντας την αγορά Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού, ενώ από την 1η Αυγούστου ετοιμάζεται να σφαγιάσει τον παραπεταμένο σιδηρόδρομο έναντι της "κοσμογονίας" κατασκευής νέων οδικών αξόνων, με δραματικές περικοπές δρομολογίων. Διόλου τυχαίο δεν είναι ότι την Τετάρτη, ημέρα των ανακοινώσεων, ο πρώτος και μοναδικός πανηγυρισμός εκδηλώθηκε από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσωπειών Αυτοκινήτων, ο οποίος χαιρέτισε "τα απόλυτα ορθά και αναγκαία μέτρα για την ανανέωση του στόλου".

Ο πράσινος μανδύας με τον οποίο ενέδυσε την τσουχτερή αύξηση των τελών κυκλοφορίας, με κριτήρια υπολογισμού τους την παλαιότητα και τον κυβισμό των οχημάτων και το πρόγραμμα απόσυρσης - ανανέωσης με άγνωστη την ημερομηνία περαίωσής του -αλλού αναφέρεται το 2012, αλλού το 2015-, "υπονομεύτηκε" από τον ίδιο. Τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε μιλούν για αύξηση των πωλήσεων κατα περίπου 35% για το 2009, έναντι 50.000 που αναμένεται να αποσυρθούν. (Ο αριθμός των επιβατικών αυτοκινήτων το 2007 ήταν 4.527 εκατ., των ελαφρών φορτηγών 750.000 και των μεσαίων και βαρέων φορτηγών 239.000).

Για το 2010, το ΥΠΕΧΩΔΕ δίνει αποσύρσεις Ι.Χ. 250.000 και συνολικές πωλήσεις 320.000 (λογαριάζονται λόγω της απόσυρσης, αλλά και από πωλήσεις που έτσι κι αλλιώς θα γίνονταν), το 2011, 230.000 αποσύρσεις, 310.000 πωλήσεις και το 2012, 200.000 αποσύρσεις έναντι 300.000 πωλήσεων.

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του ΥΠΕΧΩΔΕ, από μέσα Αυγούστου, μόλις εκδοθούν οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις, θα ξεκινήσει η απόσυρση με τη θέσπιση των κινήτρων για τα παλαιά Ι.Χ., τα οποία ξεκινούν από 500 ευρώ για λιγότερα από 900 κ.ε., κλιμακώνονται και φτάνουν μέχρι 2.200 ευρώ για πάνω από 2.400 κ.ε. Το ποσό για την αγορά νέου οχήματος, υπό την προϋπόθεση ότι συνοδεύεται με απόσυρση, ανεξαρτήτως κυβισμού, είναι σταθερό: 1.000 ευρώ. Το μέτρο αφορά και όλες τις κατηγορίες των φορτηγών. Τα τέλη κυκλοφορίας, από φέτος, θα υπολογίζονται βάσει του κυβισμού, σε συνδυασμό με την παλαιότητα, η οποία για την περίσταση βαφτίστηκε "περιβαλλοντική επιβάρυνση" ανά κατηγορία.

Θεσπίζονται 4 κατηγορίες. Με τη "βαθμονόμηση" του ΥΠΕΧΩΔΕ: Η Α για οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές, τα οποία κυκλοφόρησαν από τις αρχές του 2005, η Β με μέτριες εκπομπές για οχήματα με ημερομηνία κυκλοφορίας από 1.1.2000, Γ με υψηλές εκπομπές, τα οποία κυκλοφόρησαν από 1.1.1996, και Δ με πολύ υψηλές εκπομπές, προ του τέλους του 1995. Έτσι, στην Α κατηγορία τα τέλη κυμαίνονται από 0 έως 562 ευρώ, ανάλογα τον κυβισμό, στη Β αυξάνονται κατά 50 ευρώ, στη Γ' κατά 100 ευρώ και στην τελευταία, κατά 150 ευρώ.

Ανέκδοτο αποτελεί βεβαίως ο χαρακτηρισμός του σημερινού δακτυλίου (από τη δεκαετία του '80) ως "πράσινου", γιατί από τον Σεπτέμβριο του 2011 θα επιτραπεί η είσοδος κάποιων Ι.Χ. νέας τεχνολογίας, άγνωστο παραμένει αν θα χωράνε, και θα απαγορευτεί η είσοδος σε αυτά της κατηγορίας Δ. Οι αστειότητες για μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης μέχρι το 2015 κατά 50%-60% στο σύνολο των ρύπων που συνθέτουν το πνιγηρό νέφος της Αθήνας, προφανώς είναι αποτέλεσμα... κοπτοραπτικής σε μια πόλη που δεν ελέγχεται καν η εφαρμογή του δακτυλίου, το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων τις πρωινές ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, οι έλεγχοι που πραγματοποιεί το ΥΠΕΧΩΔΕ στα οχήματα για εκπομπές καυσαερίων είναι ελάχιστοι, περί τους 10.000 ετησίως, ο θεσμός της κάρτας ελέγχου υπολειτουργεί.

Αυτά για τα ελάχιστα και τα αυτονόητα. Όσο για τη μείωση της χρήση του Ι.Χ., την ενίσχυση και ευνόηση της δημόσιας συγκοινωνίας, τον σχεδιασμό και έλεγχο των χρήσεων γης, τη διατήρηση και αύξηση των ελεύθερων χώρων, που αποτελούν το "φάρμακο" για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προστασία της δημόσιας υγείας, αποτελούν άγνωστες λέξεις για την κυβέρνηση και την ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η κυβέρνηση καταδικάζει τη χώρα σε τεχνολογική και περιβαλλοντική καθυστέρηση στη διαχείριση απορριμμάτων

  Ο νέος Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων και η στρατηγική της χώρας όσον αφορά στην πρόληψη, στη διαλογή στην πηγή και στην ανακύκλ...